سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 90/7/14 | 10:52 عصر | نویسنده : هادی اخوان

شارحان ومفسران ابیات حافظ هم دنیایی دارند !ازبیت های حافظ مادرمرده چیزهایی کشف می کنند که اگر حافظ رضی الله عنه یک وقتی ازقبربرخیزند ؛یقه ی تک تک این آقایان را به خاطراین شطیحات  وخزعبلات جرخواهندداد.تازه این اول  ماجرای کاریشان است گاهی درمحفلی یاکنگره ای برسریک موضوع یاتلفظ درزیریازَبَر چنان از چهار جهت فحش وناسزا بلندمی شود که تماشایی است .زمانی هم به این امربسنده نمی فرمایند جروبحث به درگیرهای جسمانی ختم می گردد ومشت ولگد به هم حواله می کنند تاحرف وسخن خودشان رابه کرسی بنشانند.

باهمین چشمان کم سویمان سعادت دیدن  چندتاازاین درگیرها را داشتیم ولی هرچه می خواهیم باورکنیم وبه خودمان بقبولانیم ،نمی شود.عجب روزگاری شده نمی توانیم به چشمان خودمان هم اطمینان کنیم  وبه خودمان هم مشکوکیم . ازبین همه ی شارحان ،محمدبیابانی سرخسی که نسل درنسل کارشان شرح ابیات حافظ است ،درتازه ترین اظهارنظر درجایی خیلی خاک وخاشاک بلندکرده وگفته درمصراع"حدیث ازمطرب ومی گو رازدهرکمترجو"مقصودحافظ از "مطرب" ،"می" و"رازدهر" به شرح ذیل می باشد واگر کسی سخنی خلاف داردباایشان طرف است .

ایشان فرمودند:1-"مطرب" همان موسیقی زیرزمینی است که مخفیانه دراقصانقاط کشوراجرامی شود یامی توان با کمی اغماض به صدای ربنّای شجریان اشاره نمود.2-"می"همان شیراست که بادیدن قیمت کنونی ،جهان به دور سرانسان می چرخدکه انشعابی ازمستی است وانگهی می تواند هم قیمت "می" ،رویم به دیوار،شراب درکشورهای غربی باشد. وخوشبختانه مانند"می" درکشورهای غربی دیگر رنگ شیررا نخواهیم دید.3-"رازدهر"همان مسائل اختلاس وومسائلی ازاین دست است که حافظ باطنزی لطیف اشاره می کند ؛دنبال هرکاری  دوست دارید بروید ولی دنبال کشف افراد وهویت اختلاس کنندگان نروید که سرانجامش هیچ است وهرگزبه نتیجه نخواهیدرسید .یاهرچه بیش ترغورکنیدکمترخواهیدیافت!

اکنون مامانده ایم که این موضوعاتی که آقای بیابانی باضرس قاطع فرموده اند؛ چه ربطی بااشعارحافظ داشته، ولی چه کنیم که جرئت بیان آن رانداریم .شمااگرجرئت می کنید وازجانتان سیرشده وبرخلاف نظرایشان  نظری دارید،با شماره ی روابط عمومی شاعران ایران زمین تماس حاصل فرمایید.