سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 92/5/2 | 10:28 عصر | نویسنده : هادی اخوان

 

 

عرفان

 

آقای ابراهیم فیاض از حامیان تقریبا سابق آقای احمدی‌نژاد گفته: «دولت احمدی‌نژاد، دولت عرفانی بود؛ حافظ و مولانا هم رییس‌جمهوری می‌شدند مثل او عمل می‌کردند! قصه هاله نور مصداق عرفان بود. مصداق رندی نبود. بالاخره لابد یک چیزی دیده‌اند! من که نمی‌توانم بگویم دروغ بود... نهادستیزی و قانون‌گریزی احمدی‌نژاد هم محصول گرایش عرفانی‌اش بود. کار عرفان هنجارشکنی و ساختارشکنی است. عرفان منفی که در قالب نیهیلیسم منفی نمودار می‌شود. احمدی‌نژاد و نزدیکانش براساس هیجانات عرفانی، می‌خواستند فلک را سقف بشکافند!..»(به نقل ازمطبوعات)

واکاوی عرفان ازاموری است که ازسال های سال دروادی ادبیات جریان داشته است .که نمونه آن راآقای فیاض بخش به طورمختصر براساس حوصله اندک خوانندگان توی این گرانی بازاربیان داشته اند.فرمایش های ایشان هرچندموردانبساط خاطر صوفیان وعرفاگشته ولی درعین حال موجب شد تا نظرات ایشان درکتب مختلف سیرعرفانی درایران موردکنکاش بیش ترقرارگیرد.

باورود پرتودرخشان آیین اسلام افکارومکتب های زیادی درایران ظهوریافتند چون مکاتیب وفرقه های ،سهروردیه،ملامتیه،نقشبندیه و...دراواخر درقرن معاصر باظهور عارف بزرگ محمود ،سلسله ی محمودیه .

درکتاب منهج عرفا آمده است"این فرقه  قائل به مقامات وحالات مختلفی بوده است که راه وروش آن بادیگر فِرَق متفاوت است .دیگرعرفا به مقاماتی چون توبه ،ورع ،زهداعتقادداشتند ولی فرقه محمودیه تنها به مقامات فقر وخرافه بسنده کرده ودرظاهرامرخودرا پاک ترین عرفاقلمداد می نمودند....چنان که باشعاراصلی شان "بگم بگم "درجامعه نفوذ ی عمیق پیدانمودند که سال های سال مریدان فراوانی گردخودجمع نموده واندیشه شان اندیشه ی ناب معرفی گردید....برخلاف دیگر عرفا ازبین همه حالات شوق ،اطمینان ،مشاهده ،یقین ،...تنها به یقین معتقدبودند ویقین داشتنداین ره که می روند به ترکستان است."

درکتاب سلسله الصوفیا آمده است:"چون محمود سلسه ی محمودیه رابنیان نهاد لازم بود مستحسناتی برای پیروان خویش مهیا سازد. لذا خرقه ،خانقاه، سماع و چله نشینی را ابداع نمود...

خرقه :کابشنی بوده که درهوای زیر50درجه ودرهوای بالای 60درجه کارسرمایش وگرمایش راانجام می داد ومی گویند داخل جیب آن اسامی مفسدین اقتصادی وجودداشت که هرگز به بیرون درزنکرد.

برخی ازاین گروه، کابشن های خودرا برعکس یابایک آستین می پوشیدند که به آن هاملامتیه می گفتند.

خانقاه:درقسمت منطقه پاستورکاخی وجودداشت که گروه محمودیه درآن به بررسی امورمی پرداختند.

سماع :بعدازفرقه ی مولویه ،سلسه ی محمودیه تنها سلسله ای است که به سماع اهمیت ویژه ای می داد .درهنگام سماع وبعداز آن آماروارقامی ارائه می دادند که درخفا  به آن می خندیدندوحالشان رامی بردند.مانند فرقه مولویه که باهوهو مست مست می شدند اینان بافریاد عدالت عدالت وبگم بگم های بلندشان چنان به حالت عرفانی می رسیدند که اشک درچشمان حضارجمع می شد .گروهی ازاین فرقه درقسمت های هندوکشمیر هنوزاین مراسم رازنده نگه می دارند.

چله نشینی :که معمولاً 10الی12 روزبیش ترطول نمی کشید ومی دیدند کسی محلشان نمی گذارد دوباره درانظارظاهرمی گشتند.

دررساله ی رموزواسرار به برخی ازاسرار این فرقه اشاره شده است :

شاهد:شخص بوده به نام مشایی که همان کارشمس برروی مولاناراایشان برروی محمودصورت دادند.

واردات:کالاهایی که دراین چندسال ازکشورچین بردل های عارفان وطرفداران به زورواردمی شد.

کرامات:پخش سیب زمینی ،سهام عدالت ظرف چندروز ،دیدن هاله نور ،پلک نزدن حضار درچندساعت ازکرامات بیشماری است که ازایشان صادرشده است."